Jo Braeken is kunsthistoricus en erfgoedonderzoeker bij het agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid. Binnen de afdeling Inventarisatie en Bescherming legt hij zich toe op het onderzoeksgebied 20ste-eeuwse architectuur. Hij is conservator van het Renaat Braem Huis, leidde van 2005 tot 2010 het onderzoeksproject Renaat Braem 1910-2010, en was editor van de oeuvrecatalogus Renaat Braem architect 1910-2001. Hij publiceerde talrijke bijdragen onder meer met betrekking tot de 20ste-eeuwse architectuur, de typologie van synagogen, luchthavens en hoogbouw in België. Hij was (co-)curator van tentoonstellingen over het Middelheimpaviljoen en torengebouwen in Antwerpen (Hoger/Higher/Plus haut). Hij is werkend lid van Icomos ISC Twentieth Century Heritage (ISC20C) en van Docomomo Belgium.
Yves De Bont studeerde in 1971 af aan Sint-Lucas in Brussel. In de jaren 1970 ontwierp hij als zelfstandig architect enkele interessante woningen en de wijk den Brand van de Turnhoutse Maatschappij voor de Huisvesting. Hij was van 1971 tot 2009 leraar aan het Heilig-Grafinstituut in Turnhout en stond er aan wieg van de richtingen bouwkundig tekenen, binnenhuiskunst en architecturale vorming. Als curator en (co-)auteur van de tentoonstellingen 100 jaar wonen in Turnhout en Paul Neefs, woningen 1958-1983 kwam zijn expertise in de regionale architectuur tot uiting. Bij Ar-Tur zette hij onder meer de documentaire film Huiselijk Modernisme mee op de rails.
Els De Vos, ingenieur-architect (Universiteit Gent) en ruimtelijk planner (KU Leuven), is doctor in de ingenieurswetenschappen-architectuur (KU Leuven, 2008). Ze is docent en hoofd onderzoek van het studiegebied Architectuurwetenschappen binnen de associatie Artesis-Universiteit Antwerpen. Haar onderzoeksinteresses omvatten de naoorlogse architectuur, wooncultuur en het interieur, de publieke ruimte en gender. Ze is geëngageerd in diverse actiegroepen, recenseert voor Technology and Culture en publiceert regelmatig in (inter)nationale tijdschriften of boeken. In maart 2012 verscheen de handelseditie van haar proefschrift, getiteld Hoe zouden we graag wonen? Woonvertogen in Vlaanderen tijdens de jaren zestig en zeventig, bij de Universitaire Pers Leuven.
Janina Gosseye studeerde architectuur aan de Hogeschool Sint-Lucas in Brussel en is momenteel doctoraalstudente aan de KU Leuven. Haar onderzoek spitst zich toe op de ontwikkeling van nieuwe publieke en collectieve voorzieningen in Vlaanderen na de Tweede Wereldoorlog. In 2011 publiceerde ze de resultaten van haar onderzoek in een boek getiteld Architectuur voor Vrijetijdscultuur, dat werd uitgegeven door LannooCampus. Een aantal van haar papers werden ook opgenomen in internationale wetenschappelijke tijdschriften, waaronder The Journal of Architecture and The Journal of Urban History.
Stefaan Grieten is licentiaat oudheidkunde en kunstgeschiedenis en doctorandus ingenieurswetenschappen (KU Leuven-ASRO). Hij is verbonden aan het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen. Hij publiceerde bijdragen over schilderkunst en iconografie in de Zuid-Nederlandse kunst (15de-18de eeuw), kerkelijk erfgoed, interculturele receptiegeschiedenis en exotisme, panorama’s en diorama’s, monumentenzorg en architectuurgeschiedenis.
Lodewijk Joye studeerde in Gent aan de Hogeschool voor Wetenschap & Kunst en is master in de beeldende kunsten. Hij specialiseert zich in mode, erfgoed, opera en architectuur. Zijn opdrachtgevers zijn de Stichting Lezen, de Vlaamse Opera, Lido, ASP Edition, LannooCampus, Christophe Coppens, het Vlaams Architectuurinstituut, het Centrum voor Vlaamse Architectuurarchieven, Erfgoedcel Mechelen en de Provincie West-Vlaanderen. Lodewijk Joye won in 2008 de Vierjaarlijkse Prijs voor Vormgeving van de Provincie West-Vlaanderen. In 2009 nam het Stedelijk Museum Amsterdam werk van hem op in de collectie ‘Grafische vormgeving’. Het Bouwblokkenboek werd bekroond met de Plantin Moretus Prijs. In 2012 werd hij door Design Vlaanderen geselecteerd voor de tentoonstelling 21 jaar culturele affiches in Vlaanderen.
Dirk Laureys is als historicus verbonden aan het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen, dat ressorteert onder de dienst Erfgoed van het Provinciebestuur Antwerpen. Hij schreef mee aan het naslagwerk Repertorium van de architectuur in België (2003) en was redacteur en auteur van het in 2004 verschenen Bouwen in Beeld. De collectie van het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen. Hij was coauteur van Van sprookjestuin tot modelstad. Antwerpen 1930 en de tentoonstellingswijk (2005) en werkte mee aan het publicatie- en tentoonstellingsproject Hoger/Higher/Plus Haut. Panoramisch Antwerpen (2006).
Lander Loeckx werkt sinds 2001 als zelfstandig fotograaf. Hij maakt reportages, architectuur- en stadsfotografie voor onder andere de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Federatie van de Betonindustrie, de Provincie Vlaams-Brabant, Flagey en Monumenten en Landschappen. Zijn portfolio bevat ook portret-, dans- en theaterfotografie. Zijn werk als freelance fotograaf belet hem niet om ook eigen projecten op te zetten. Zo is hij een van de kernleden van BETONROT, een groep kunstenaars die onderzoek doet naar verschillende tentoonstellingsmogelijkheden.
Francis Strauven is architect en architectuurhistoricus. Hij studeerde aan Sint-Lucas in Brussel, en wijdde zich na enkele jaren praktijk geheel aan de theorie en de geschiedenis van de architectuur. Hij doceerde aan het PHAI in Hasselt, de TH Eindhoven en de Universiteit Gent. Inmiddels publiceerde hij over de ontwikkeling van de moderne architectuur in België en Nederland, en behalve tal van artikelen ook monografieën over Bascourt, Braem, Bontridder, Liebaut en de Nederlandse architect Aldo van Eyck. Sinds 2001 is hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten. Eertijds bevriend met Paul Neefs, haalt hij in zijn bijdrage persoonlijke herinneringen op aan de Turnhoutse architect en belicht hij de betekenis van diens werk.
Karina Van Herck is burgerlijk ingenieur architect en master in de culturele studies. Ze was lid van de Onderzoeksgroep Stedenbouw en Architectuur van de KU Leuven (1996-2004) en projectleider aan het Vlaams Architectuurinstituut (2005-2006). Daarna werkte ze als zelfstandig editor, schrijver en onderzoeker. Sinds 2009 is ze werkzaam bij Onroerend Erfgoed, waar ze momenteel onderzoek uitvoert naar de erfgoedwaarde van de sociale huisvesting in de 20ste eeuw. Zij is onder meer (co-)editor van Vacant City, van Dat is architectuur. Sleutelteksten uit de 20ste eeuw, van Wonen in welvaart. Woningbouw en wooncultuur in Vlaanderen, 1948-1973, van Wonen in Meervoud. Groepswoningbouw in Vlaanderen 2000-2010 en van Metamorfosen. Een ruimtelijke biografie van de regio Kortrijk. Ze is co-auteur van oeuvrecatalogussen over Isia Isgour en Renaat Braem.
Edith Wouters is ingenieur-architect (KU Leuven en Istituto Universitario di Architettura di Venezia) en master in bouwmanagement (Hogeschool de Naeyer, Mechelen). Ze studeerde tevens aan het Henry van de Velde Instituut in Antwerpen (postgraduaat Monumenten- en Landschapszorg) en aan de Hogeschool Sint-Lucas in Brussel (postgraduaat stedenbouw). Sinds 1997 runt ze samen met Paul Vandenbussche TEEMA architecten. Ze coördineerde de Jaarboeken Architectuur Vlaanderen van 2001 tot 2006, eerst bij deSingel Internationaal Kunstcentrum en van 2003 tot 2006 bij het Vlaams Architectuurinstituut. Ze was tevens redactielid van het Jaarboek Stedenbouw en Ruimtelijke Planning 2002-2005. Ze is lid van de raad van bestuur en parttime artistiek coördinator van architectuurcentrum Ar-Tur, gevestigd in Cultuurhuis de Warande in Turnhout.